(Novosti) Na protestima povodom najavljene integracije zagrebaÄkog Filozofskog fakulteta s KatoliÄkom bogoslovijom viÄ‘en je i duhovit transparent ‘Vjeronauk u autoÅ¡kole!’. Slutim da nositelj nije imao ambicija daljih od dobre dosjetke, ali Å¡teta bi bila da na tome ostane. Dakle, vjeronauk u autoÅ¡kolama.
Ne, bez zajebancije.
Nisu mi, naime, na umu dosjetke poput instruktora vjeronauka na suvozaÄkom mjestu, zagovora blaženogAlojzija Stepinca pred ukljuÄenje u promet, testova o pružanju Božje pomoći nastradalima u saobraćaju ili, Å¡tajaznam, polaganja ispita za motorna vozila P-kategorije, papamobile i papacikle. Ne mislim ni na uÄenja o Äudu nakon svadbe u Kani Galilejskoj – kad je ono pred rimskom policijskom patrolom Isus pretvorio vino natrag u vodu – ni o muÄeniÄkoj smrti svetog Andrije apostola, raspetog u premiÅ¡ljanju da stane pred Andrijinim križem ili da ipak prijeÄ‘e prugu.
To je, jebiga, za skeÄeve i NewsBar, a ne za ozbiljnu, argumentiranu diskusiju. A ja mislim najozbiljnije.
– Vjeronauk u autoÅ¡kolama?! – pokolebat će se neki od vas.
Tako je: mislim na ugovor Ministarstva prometa i Kaptola o organiziranju vjeronauka u autoÅ¡kolama, gdje bi vjerouÄitelji radili na edukaciji budućih vozaÄa o kršćanskoj ljubavi za bližnjeg, svetosti ljudskog života ili, recimo, stavovima Pija XII. i Ivana Pavla II.o doniranju ljudskih organa. Govorim vam to kao deklarirani ateist: kršćanski nauk s automobilskim saobraćajem ima mnogo viÅ¡e veze nego Å¡to mislite.
– ZajebavaÅ¡?!
Ne, uopće. Netko neozbiljan, primjerice, u Å¡ali će reći kako na budistiÄkoj prometnici postoji obaveza zaustavljanja vozila pred kravom, dok se u islamskom saobraćaju ne zaustavljaju ni pred zgradom ambasade, ali zapadna prometna kultura zaista je duboko ukorijenjena u kršćanski etiÄki kodeks: pravo prednosti, poÅ¡tovanje pjeÅ¡aka, pomoć na cesti, vozaÄka solidarnost, obaveza vezivanja, zabrana alkohola – uopće, sva ograniÄenja – sve u zapadnoj prometnoj kulturi proistiÄe iz kršćanskog poimanja svijeta. Kao Å¡to su, uostalom, iz tog zapadnog civilizacijskog kruga i moj ateizam i moja zamisao da katoliÄki vjeronauk u autoÅ¡kolama, dakako, ne bi bio obavezan predmet. AutoÅ¡kolski vjeronauk pohaÄ‘ali bi samo vjernici, dobrovoljno, dok bi autoÅ¡kole za ostale polaznike morale osigurati prostor za razonodu ili pak organizirati nastavu iz vozaÄke etike.
– ÄŒekaj, ti to stvarno ozbiljno misliÅ¡?
Naravno da ozbiljno mislim. I ne samo to: zaÅ¡to samo autoÅ¡kole? ZaÅ¡to takav, etiÄki vjeronauk ne bi bio fakultativni predmet, primjerice, i u Å¡koli stranih jezika, ili u Å¡koli ronjenja, jedrenja, slobodnog penjanja, na obuci za padobrance – naroÄito, razumjet ćete, obuci za padobrance – ili na kursovima grnÄarstva, na teÄajevima opismenjavanja odraslih, kreativnog pisanja, uopće u svim od države odobrenim obrazovnim ustanovama u kojima se, baÅ¡ kao u autoÅ¡koli, ljudi obuÄavaju i osposobljavaju za neka zanimanja ili vjeÅ¡tine?
– ZaÅ¡to?! Možda zato Å¡to im za izradu posuda od terakote ili skakanje s padobranom, baÅ¡ kao i za upravljanje motornim vozilom, vjeronauk ne treba!
Ajde? Baš ne treba? Uopće?
– Ne. Uopće.
Zaboravljate, meÄ‘utim, dvije važne stvari. Prvo, taj vjeronauk ne bi bio obavezan, nitko polaznike ne bi prisiljavao na to, i drugo – nije cilj vjeronauÄne nastave da polaznik napravi ljepÅ¡u keramiÄku vazu, dublje zaroni ili bolje nauÄi voziti Å¡leper, nego da usvoji Kristov nauk i osnovne kršćanske, paÄe katoliÄke vrijednosti.
– To je neÅ¡to najgluplje Å¡to sam ikad Äuo. Jednostavno, autoÅ¡kola služi obuci za upravljanje motornim vozilom, simply as that. Koji će kurac vjeronauk u autoÅ¡koli?
Pretpostavljam kako želite reći da će nikoji?
– Naravno.
Vrlo dobro. Koji će onda toÄno taj – kako ste rekli, kurac – vjeronauk u, hm, obiÄnim Å¡kolama? Å to će vjeronauk u osnovnoj Å¡koli? ZaÅ¡to djeca u državnim, svjetovnim Å¡kolama uÄe Kristov nauk i Sveto pismo? Ne valjda da iz zemljopisa uÄe stvaranje neba i zemlje, iz povijesti Noinu arku, iz biologije bezgreÅ¡no zaÄeće, iz kemije pretvaranje vode u vino, a iz fizike hodanje po vodi?
Ako se katoliÄki vjeronauk predaje u Å¡kolama u kojima se uÄe pisana slova, brojevni pravci, bjelogoriÄno drveće, drugi zakon termodinamike, Francuska revolucija i Gundulićev ‘Osman’ – ako je, naime, razlog samo taj Å¡to je Hrvatska tradicionalno katoliÄka zemlja – onda, jebiga, ne postoji baÅ¡ nijedan razumno obranjiv razlog da nastave vjeronauka ne bude i u Å¡kolama u kojima se uÄe tehnike penjanja, izrada glinenih posuda, kineski jezik ili ronjenje na dah. Ili prometni znakovi i pravo prednosti u kružnom toku. Ili, Å¡tajaznam, marksistiÄka filozofija i feministiÄke teorije.
Dakle, integracija Filozofskog fakulteta i KatoliÄke bogoslovije.
Ne, bez zajebancije.
Najzad, s istim obrazloženjem – zato Å¡to je Hrvatska tradicionalno katoliÄka zemlja – Crkva je zauzela sve strateÅ¡ke toÄke druÅ¡tva, od predsjedniÄke rezidencije do Vlade, od mainstream novina do nacionalne televizije, od kasarni do stadiona, od bolnica do sudova, od Å¡kola do kazaliÅ¡ta, i ne postoji baÅ¡ nijedan razumno obranjiv razlog da je ne bude na sveuÄiliÅ¡tima i filozofskim fakultetima. NaroÄito, razumjet ćete, na filozofskim fakultetima.
– Dobro, znaÄi ipak se zajebavaÅ¡ – zakljuÄit ćete vi.
Ne, uopće: ako predviÄ‘eni ugovor Filozofskog fakulteta s KatoliÄkom bogoslovijom omogućava studentima potonjeg da na Filozofskom upiÅ¡u dvopredmetni studij, odnosno uz matiÄnu teologiju kombiniraju i izaberu neki studij s Filozofskog, a vijeće mudraca iz Dekanskog kolegija ne smatra da će time biti privilegirani – mada im je za upis na bogosloviju, dakle pola dvopredmetnog studija, umjesto prijemnog ispita dovoljna preporuka seoskog biskupa, pa može izgledati kao da će na takozvanom tržiÅ¡tu rada, u državi u kojoj će se vjeronauk uskoro predavati i u Å¡kolama stranih jezika, biti u oÄitoj prednosti pred jednopredmetnim ‘filozofima’ – nema razloga da ne vjerujemo mudracima. Razvidno je, naime, da će i vijeće biskupa s KatoliÄkog bogoslovnog fakulteta dopustiti reciprocitet.
– Kako to misliÅ¡? – zbunjeni ste vi.
Jednostavno. Ako mladi bogoslovi mogu upisati studij na Filozofskom, ugovor sigurno predviÄ‘a i da studenti s Filozofskog mogu kombinirati dvopredmetne studije i upisati KatoliÄku bogosloviju. Neće valjda seoski biskupi praviti problem nekom mladom marksistu ili anarhistu s filozofije samo zato Å¡to je, Å¡tajaznam, ateist?
– ZajebavaÅ¡ se? ZaÅ¡to bi uopće, Äak i kad bi to bilo moguće, mladi marksisti i anarhisti upisivali bogosloviju?
ZaÅ¡to?! Možda zato da ne budu diskriminirani na tome, kako se zove, tržiÅ¡tu rada. Možda zato Å¡to bi i netko od klinaca s Filozofskog htio biti svećenik, vojni ordinarij, biskup ili Äak kardinal? Ili, zaÅ¡to ne, sam papa? Možda bi to poželjela i neka studentica povijesti umjetnosti? ZaÅ¡to mladi marksist s povijesti ne bi zavrÅ¡io i katehetiku, pa na vjeronauku uÄio djecu da nema Boga i da je religija opijum za narod? TehniÄki, jebiga, i to je vjeronauk. ZaÅ¡to mlada feministiÄka lezbijka sa sociologije ne bi bila predsjednica Biskupske konferencije ili Äak zagrebaÄka nadbiskupinja? ZaÅ¡to, konaÄno, vozaÄ s položenom C-kategorijom ne bi uz to vodio i radionice duhovne obnove?
– Zato, budalo, Å¡to su to unutarnje stvari Crkve. Zato Å¡to Kaptol to nikad ne bi dopustio.
Ajde?! na to ću ja.