(N1) Vratimo se nakratko u peti razred i analizirajmo lekciju.
„Ilustracija Isusova lica koja se pojavila nedavno na internetu i postala jedna od najgledanijih ilustracija na internetu dosada“, piÅ¡e pod onim dobro poznatim rekonstruiranim portretom Isusa Krista kao rabijatnog, tamnoputog semitskog izbacivaÄa, i odmah – po bolno nepismenoj sintaksi, kojom se u jednoj malo prostije proÅ¡irenoj reÄenici dva puta spominje ista „ilustracija na internetu“ – jasno je da je rijeÄ o nekom kretenskom tabloidu, showbizz portalu ili sinoćnjem tweetu Ave Karabatić. Osim Å¡to nije ni kretenski tabloid, ni showbizz portal, ni sinoćnji tweet Ave Karabatić, već hrvatski udžbenik povijesti za pete razrede osnovnih Å¡kola.
Pa istog trenutka postaje razumljiva naplavina gluposti u nastavku teksta.
„Richard Neave, medicinski umjetnik u mirovini sa SveuÄiliÅ¡ta u Manchesteru u Engleskoj, kreirao je ‘stvarno’ lice Isusa na temelju otkrića britanskih znanstvenika koji su uz pomoć izraelskih arheologa analizirali Isusov kostur. Smatra se da je ta slika najvjerniji prikaz najpoznatijeg lica u ljudskoj povijesti i umnogome se razlikuje od tradicionalnih prikaza Isusa u renesansnoj umjetnosti“, stoji dalje u idiotskom tabloidnom tekstu iz – nije zgorega ponoviti – udžbenika povijesti za pete razrede u izdanju renomirane Å kolske knjige.
Vratimo se stoga nakratko u peti razred i analizirajmo lekciju.
Prvo, slavna Neaveova „ilustracija Isusova lica“ nije se „pojavila nedavno na internetu“, već se prvi put „pojavila“ u posljednjoj epizodi priliÄno poznatog i nagraÄ‘ivanog dokumentarnog serijala BBC-a i Discovery Channela Son of God, Sin Božji, koji se „pojavio“ priliÄno, hm, nenedavno, prije gotovo dvadeset godina.
Drugo, kako je Isusovo lice „najpoznatije lice u ljudskoj povijesti“, ako dosad nismo znali kako je izgledao? Na koji se toÄno naÄin, kojom se to revolucionarnom logikom – osim onom iz hrvatskih udžbenika povijesti – može tek „nedavno“ saznati kako je izgledalo lice koje ne samo da je već poznato, već je, Å¡toviÅ¡e, „najpoznatije u ljudskoj povijesti“?
Treće, Neaveova rekonstrukcija Kristova lica „umnogome se razlikuje“ i od tradicionalnog prikaza Isusa u ranom srednjem vijeku ili romaniÄkoj skulpturi: renesansni koncept je zanimljiv zato Å¡to je antiÄki idealizirani prikaz Isusa – kakav je predložen u renesansi – tradicionalan i danas, u svetaÄkim sliÄicama Å¡to ih vjerouÄitelji dijele po hrvatskim Å¡kolama, ali ta je veza vjerojatno ostavljena samo za Å¡trebere iz razreda, koji će pitati koga je briga Å¡to se Neaveova rekonstrukcija „umnogome razlikuje od tradicionalnih prikaza Isusa u renesansnoj umjetnosti“?
ÄŒetvrto, u vrijeme kad je predložio rekonstrukciju Isusova lica, Richard Neave – priliÄno poznati britanski ekspert za forenziÄku facijalnu rekonstrukciju – joÅ¡ je bio daleko od mirovine. Ne bi, naravno, bilo toliko važno, da iz nekog razloga Neaveov profesionalni status nije važan za uÄenike petih razreda.
Peto, Isusovo lice on nije rekonstruirao „na temelju otkrića britanskih znanstvenika i uz pomoć izraelskih arheologa“, već na temelju saÄuvanih semitskih lubanja iz prvog stoljeća naÅ¡e ere. A sasvim sigurno ne na temelju njihovih „analiza Isusova kostura“, jer – Å¡esto – nitko nikad nije analizirao Isusov kostur. Osim, jasno, ukoliko autori udžbenika ne znaju neÅ¡to Å¡to ne znaju ni Vatikan, ni Richard Neave, ni cjelokupna svjetska znanstvena zajednica, ni sam Dan Brown.
Nekoliko sintaktiÄkih nezgrapnosti, jedan teÅ¡ki logiÄki besmisao i joÅ¡ jedna manja, obiÄna besmislica, par faktografskih greÅ¡aka i jedna kolosalna, gargantuovska glupost, a sve u samo dvije-tri reÄenice, bilo bi previÅ¡e Äak i za kakav kretenski tabloid, showbizz portal ili tweet Ave Karabatić. Ne, meÄ‘utim, i za hrvatske udžbenike povijesti. Koji, kako vidimo, služe za to da jedanaestogodiÅ¡njoj djeci uz pomoć Wikipedije, copy pastea, Google Translatea i facijalne forenzike znanstveno dokažu da je Isus Krist zaista postojao. Za razliku od, Å¡tajaznam, jasenovaÄkih žrtava, Äijih kostiju nema. Nitko u Hrvatskoj stoga ne zna kako je izgledao, recimo, Mihovil Pavlek MiÅ¡kina.
Gluplje od Isusova kostura ne mogu ni kretenski tabloidi, ni showbizz portali, ni Ava Karabatić, pa ni sam udžbenik povijesti za pete razrede. Mada su se autori svojski potrudili: iz istog udžbenika, recimo, djeca uÄe da u starom Egiptu nije bilo robova, ali jest „zakona koji su Älanovima egipatskog druÅ¡tva Å¡titili ljudska prava“. Gluplje, meÄ‘utim, može Å¡kolski obrazovni sustav, koji nam je za skandalozno traljav udžbenik ponudio objaÅ¡njenje: kao do svakog velikog otkrića, i do senzacionalnog nalaza Isusova kostura – najvećeg otkrića u cjelokupnoj povijesti arheologije – doÅ¡lo je sasvim sluÄajno.
„PogreÅ¡ka se nije potkrala ni namjerno, ni zbog neznanja, nego zbog brzine u kojoj smo odradili posao“, pojasnila je jedna od autorica udžbenika, a istu stvar – da je do greÅ¡ke doÅ¡lo zbog kratkih rokova i brzine kojom je udžbenik napisan, ureÄ‘en i tiskan – ponovili su i odgovorni u Å kolskoj knjizi, kao i u Ministarstvu znanosti i obrazovanja. Nismo, eto, imali pojma kakva se drama odigravala ovoga ljeta, pred poÄetak Å¡kolske godine. Autorski tim bjesomuÄno je radio na udžbeniku povijesti za peti razred osnovne Å¡kole, rok za predaju rukopisa neumitno se približavao, pisalo se i vikendom i noću, pa nitko od najmanje desetak ljudi – autora, lektora, redaktora, urednika, recenzenata i Älanova Povjerenstva za procjenu udžbenika – u toj brzini nije u knjizi primijetio Isusov kostur.
Drugdje bi to bilo prvo logiÄno pitanje: zaÅ¡to se, zaboga, udžbenici povijesti u Hrvatskoj piÅ¡u tako, navrat-nanos, pod pritiskom prekratkih rokova? Ili: zaÅ¡to se na brzinu kod nas piÅ¡u samo udžbenici povijesti? ZaÅ¡to se, primjerice, sudsko rjeÅ¡enje o pljaÄki nacionalnih resursa ili ratnom zloÄinu u Hrvatskoj može Äekati i po dvadeset godina, a udžbenik o starom Egiptu, Rimskom carstvu i poÄecima kršćanstva mora biti gotov do petka? ZaÅ¡to djeca u Hrvatskoj informatiku uÄe po programima starim dvadeset pet godina, iz doba prije MP3 formata i PlayStationa – ponegdje Äak i po udžbeniku Osnove informatike iz 1989., prije World Wide Weba i interneta! – dok nove udžbenike iz antiÄke povijesti valja pisati za svako polugodiÅ¡te? ZaÅ¡to se u Hrvatskoj udžbenici povijesti tiskaju Äešće nego udžbenici informatike u Južnoj Koreji?
Što se to od prošle godine promijenilo u starom Egiptu, pa da su nesretne autorice Školske knjige ovoga ljeta morale u cajtnotu tući prekovremene sate pišući najnovije, izvanredno izdanje udžbenika povijesti za 2019. godinu? Dobro, osim što je jedan od Ramzesa, u Ministarstvu obrazovanja još ne znaju koji, ukinuo robovlasništvo i uveo visoke zakonske standarde u zaštiti ljudskih prava?
Drugdje bi, rekoh, to bila logiÄna pitanja, ali ne i u Hrvatskoj: u Hrvatskoj se Å¡tampa općenito dijeli na dnevne novine, tjednike i Å¡kolske udžbenike iz povijesti.
To je zato Å¡to Hrvatima povijest prebrzo teÄe. Nervozno tako ovih dana u kancelarijama hrvatskih izdavaÄa Äekaju najnovije vijesti iz Mezopotamije i stare GrÄke, cijelu noć gore svjetla u zgradi Å kolske knjige dok se Äeka bilo kakav glas od Kristofora Kolumba, autorice udžbenika za pete razrede iÅ¡Äekuju izvjeÅ¡taj UN-a o stanju ljudskih prava u Austro-ugarskoj i potvrdu vijesti da je Hitler uÅ¡ao u Pariz, pa da zaustave rotaciju i u tiskari promijene naslovnice Å¡kolskih udžbenika za veljaÄu, a iz Ministarstva obrazovanja zovu svakih deset minuta i požuruju ih, jer djeca pred trafikama nestrpljivo Äekaju novi udžbenik povijesti sa sliÄicama Isusa Krista. Pisanje hrvatskih udžbenika iz povijesti stresniji je od pisanja knjižica s uputama za upotrebu Appleova iPhonea.
Novine su tako, već sutradan nakon glupavog skandalÄeta s Isusovim kosturom, javile da se usred zavrÅ¡nih priprema za ovoljetni start dugo najavljivane Å¡kolske reforme – u trenutku kad Narodne novine već tiskaju prve nastavne kurikulume – pred radnom skupinom Ministarstva obrazovanja odjednom pojavio potpuno novi prijedlog kurikuluma za program povijesti. Iako je onaj iz 2016. već proÅ¡ao i javnu raspravu i struÄnu recenziju, pa se Äekala joÅ¡ samo sitnija dorada i puÅ¡tanje udžbenika u tisak, odjednom se pred Ekspertnom radnom skupinom pojavio novi, radikalno drugaÄiji nacrt. Od trideset pet nastavnih programa, posve novi kurikulum trebao je, jasno, samo predmet povijesti.
Å to se pak dogodilo u meÄ‘uvremenu, jesu li to vlasti u Egiptu na zaprepaÅ¡tenje meÄ‘unarodne zajednice uvele robovlasniÅ¡tvo, je li iz grobnice u Jeruzalemu netragom nestao kostur Isusa Krista, jesu li partizani uÅ¡li u Zagreb, jesu li britanski znanstvenici i forenziÄari rekonstruirali lice Mihovila Pavleka MiÅ¡kine?
ViÅ¡e o tome Äitajte u sljedećem broju udžbenika povijesti za pete razrede osnovne Å¡kole.