(Novosti) Kad bi zabrana izložbe ‘Anne Frank, povijest za sadaÅ¡njost’ u Å¡ibenskoj TehniÄkoj Å¡koli bila izolirani sluÄaj – a odluka ravnatelja Josipa Belamarića da organizatorima uskrati Å¡kolski prostor ukoliko ne uklone dodatnih Å¡est panoa o stradanju Židova u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj, da se ne zajebavamo, upravo je i doslovno Å¡kolski sluÄaj zabrane – kad bi dakle zabrana izložbe o Anne Frank bila tek pijani ispad jednog historijski rastrojenog javnog službenika, a ne ‘pravilo službe’, onda bi valjda i tajming toga skandala bio tek sluÄajni, pijani ispad jedne rastrojene historije.
A pritom uopće ne mislim na službeni posjet premijera Andreja Plenkovića Izraelu, gdje će ovih dana – obilježavajući s domaćinima okruglu, dvadesetu godišnjicu uspostave diplomatskih odnosa – u memorijalnom centru Yad Vashem u Jeruzalemu prigodno ganut položiti i lovor-vijenac sjećanja na šest milijuna ubijenih Židova, od kojih i milijun i pol djece. A među njima i Anne Frank i njena sestra Margot.
Samo, eto, kad bi Belamarićevo kasnije obrazloženje – kako izložbi u Å¡koli nije mjesto jer su ‘prema tim panoima ustaÅ¡e ispali zloÄinci koji su klali Srbe i Židove, i izgladnjivali djecu, a partizani cvijeće’ – bio zakljuÄak okruglog stola u gostionici na Boraji, a ne stav ravnatelja jedne državne srednje Å¡kole, bio bi valjda i datum te zabrane sasvim sluÄajan. Samo bi Äudesna igra sluÄaja uredila da ravnatelj, ne nalazeći u njoj niÅ¡ta sporno, izložbu o životu i stradanju Anne Frank sveÄano otvori u utorak, 17. sijeÄnja, pa preko noći promijeni miÅ¡ljenje i izložbu ‘zbog tehniÄkih problema’ – kako je glasilo službeno priopćenje Å¡kole – otkaže sutradan, baÅ¡ dakle u srijedu 18. sijeÄnja.
Upravo na taj dan, naime, okrugla je, devedeseta godiÅ¡njica roÄ‘enja djevojÄice o kojoj je na zabranjenoj izložbi rijeÄ.
ToÄno na taj dan, 18. sijeÄnja 1927., roÄ‘ena je ta razigrana i izvanredno talentirana židovska djevojÄica, koju će Å¡esnaest godina kasnije zajedno s majkom nacisti uhapsiti u zadnjoj velikoj raciji, pa s posljednjih hiljadu i sedamsto preživjelih gradskih Židova potrpati u stoÄne vagone na transportu bez povratka. ToÄno na taj dan, na dan zabranjene Å¡ibenske izložbe, u srijedu, 18. sijeÄnja 2017., ta uplaÅ¡ena Å¡esnaestogodiÅ¡nja djevojÄica sa žutom oznakom na kaputu – Å¡to na gradskom kolodvoru stišće majÄinu ruku Äekajući vlak za Auschwitz Birkenau – proslavila bi svoj devedeseti roÄ‘endan.
Da nacisti, eto – valjda zbog ‘tehniÄkih problema’ – nisu ‘ispali zloÄinci koji su klali Židove’, moguće je da bi nesretna djevojÄica bila živa i danas. Možda bi, tko zna, pred uÄenicima Å¡ibenske TehniÄke Å¡kole okružena praunucima otpuhala na torti svojih devedeset svjećica – sedamdeset i Äetiri viÅ¡e, cijeli joÅ¡ jedan ljudski život – pa ispriÄala kako su idiliÄno djetinjstvo imale židovske djevojÄice u Zagrebu Äetrdesetih godina. Poželjela bi na kraju ta vedra bakica, pred zadivljenim ravnateljem Belamarićem i njegovim uÄenicima, da je i nesretna Anne Frank imala sreću tih Äetrdesetih odrastati u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj.
U NDH? U Zagrebu?
Ah, da: židovska djevojÄica o kojoj priÄam uopće nije Anne Frank.
Zbunilo vas je možda, dopuÅ¡tam, Å¡to je djevojÄica o kojoj priÄam, baÅ¡ kao i Anne, bila razigrano, druÅ¡tveno i izvanredno nadareno dijete, i Å¡to su je – baÅ¡ kao Anne – nacisti u vlak za Auschwitz ugurali zajedno s majkom. S ovom djevojÄicom, meÄ‘utim, nisu pokupili i njenu stariju sestru, već mlaÄ‘eg brata. I nije je uhapsio Gestapo u okupiranom Amsterdamu, već UstaÅ¡ko redarstvo u Zagrebu, u zadnjoj velikoj ustaÅ¡koj raciji, kad je 3. svibnja 1943. zajedno s posljednjih hiljadu i sedamsto gradskih Židova ugurana u transport prema Poljskoj. Do Auschwitza, meÄ‘utim, zagrebaÄka djevojÄica nikad nije ni stigla, jer je – slaba srca, izmuÄenog difterijom – izdahnula joÅ¡ na putu, u zaguÅ¡ljivom, prljavom stoÄnom vagonu Državnih željeznica NDH.
BaÅ¡ kao Anne Frank – kad je iz Auschwitza prebaÄena u logor Bergen-Belsen, da tamo pred proljeće 1945. skonÄa od tifusa – i ona je u tom Äasu imala Å¡esnaest godina.
BaÅ¡ kao Anni Frank, ni njoj se ne zna toÄan dan smrti.
Baš kao Anni Frank, ni njoj se ne zna grob.
Ove srijede, 18. sijeÄnja 2017., bilo bi joj toÄno devedeset.
Zvala se Lea Deutsch.
Lea Dragica Deutsch bila je wunderkind predratnog zagrebaÄkog teatra, kojoj su kulturne rubrike i druÅ¡tvene kronike onodobne Å¡tampe tepale kao ‘hrvatskoj Shirley Temple’. ÄŒudesno nadarena glumica i plesaÄica, nesuÄ‘ena buduća prvakinja Hrvatskog narodnog kazaliÅ¡ta u Zagrebu, mala je, a velika zvijezda bila Äuvena i izvan granica svog jezika: kad je tragom toga glasa francuska kinematografska kuća Pathé 1935. snimila o njoj filmski žurnal, Lea je – viÄ‘ena za ozbiljnu svjetsku karijeru – dobila ponudu za stalni angažman u Parizu, ali je ipak odluÄila ostati u Zagrebu i dovrÅ¡iti operetu ‘Čudo od djeteta’, koju je veliki Tito Strozzi napisao posebno za nju. Tu, na daskama zagrebaÄkog HNK-a, 15. ožujka 1941. odigrat će i svoju posljednju predstavu, ‘Živu Å¡ahovsku igru’, oprostivÅ¡i se od pozornice proroÄanskom replikom na kraju: ‘Evo vam vaÅ¡ih lovor vijenaca, s tim je naÅ¡a igra zavrÅ¡ena!’
Manje od mjesec dana kasnije u Zagreb će umarÅ¡irati Pavelićevi ustaÅ¡e, već do ljeta donijet će rasne zakone i Uredbu o zaÅ¡titi narodne i arijevske kulture hrvatskog naroda, obitelji Deutsch bit će konfiscirana cijela imovina, a Lea će biti prognana iz HNK-a i hrvatske kulture. KonaÄno, dvije godine kasnije, jednog svibanjskog dana 1943., Lea će nestati i iz vlastitog života, a njenoj zabrinutoj prijateljici jedan će ustaÅ¡a objasniti kako je ‘otiÅ¡la na izlet’. Valjda zbog ‘tehniÄkih problema’, nema Å¡to drugo biti, od sedamdeset pet ljudi u njihovom stoÄnom vagonu na izletu u Auschwitz Birkenau već na putu će izdahnuti njih dvadeset pet. MeÄ‘u njima i Å¡esnaestogodiÅ¡nja Lea Deutsch.
’S tim je naša igra završena.’
O Lei Deutsch je rijeÄ, jer rijeÄ je o njoj bila i na onih dodatnih Å¡est panoa o životu i stradanju Židova u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj, opisanima kroz ratne sudbine Vojka Å terka, hrvatskog Židova s izraelskom adresom, Otta Konsteina, Äovjeka koji je preživio i Auschwitz i Bergen-Belsen, te predratnog Äuda od djeteta, ‘hrvatske Shirley Temple’ Å¡to je skonÄala kao ‘hrvatska Anne Frank’. O njoj je rijeÄ jer, strogo ‘tehniÄki’, ravnatelju Å¡ibenske TehniÄke Å¡kole nisu ‘tehniÄki problem’ njemaÄki nacisti Å¡to su po nizozemskim gradovima hapsili židovsku djecu i deportirali ih u nacistiÄke logore u Poljskoj – to, jasno, nikakve veze s Hrvatima nema – već samo ustaÅ¡e prikazani kao ‘zloÄinci koji su klali Srbe i Židove’.
Nije ‘tehniÄki problem’ Anne Frank, već Lea Deutsch.
Sedamdeset Äetiri godine, cijeli jedan ljudski život kasnije, Å¡esnaestogodiÅ¡nja Lea po drugi put je tako prognana iz hrvatske kulture, uhapÅ¡ena u Å¡ibenskoj TehniÄkoj Å¡koli i ugurana u stoÄni vagon za Auschwitz Birkenau. Na svoj roÄ‘endan. U Hrvatskoj, naime, paze na protokol, ceremonije, okrugle obljetnice i ‘lovor vijence’.
I da je zabrana izložbe o njoj tek pijani ispad jednog historijski rastrojenog javnog službenika, a ne ‘pravilo službe’ – da umjesto izložbe o holokaustu Anninim i Leinim vrÅ¡njacima iz Å¡ibenskih srednjih Å¡kola država bez ikakvih ‘tehniÄkih problema’ nije omogućila, recimo, predavanja Marka Perkovića Thompsona u organizaciji Katehetskog ureda Å ibenske biskupije, sve uz pokliÄ â€˜Za dom spremni!’ – ne bi ganutom poglavniku hrvatske vlade u Yad Vashemu, dok polaže vijenac za Annu Frank i Leu Deutsch, tako dobro stajao citat zabranjenog sjećanja na onu djevojÄicu sa zagrebaÄkog kolodvora: ‘Evo vam vaÅ¡ih lovor vijenaca, s tim je naÅ¡a igra zavrÅ¡ena!’