(Banka) Piše: dr. Žarko Puhovski
Dok Å¡kole „funkcioniraju“ u nedostatku krede, a uÄitelji(ca)ma s duljim stažem oduzimaju stotine (pa i tisuće) kuna od plaća, dok razina znanja hrvatskih uÄenik(c)a flagrantno zaostaje Äak i za onom u relativno neuspjeÅ¡nim druÅ¡tvima, dok u Å¡kolama zaguÅ¡enima nastavom u smjenama raste nezadovoljstvo kako nezaposlenih, tako i polaznika, resorni ministar ne odustaje od omiljenih igara. Nakon Zdravstvenoga vjeronauka, na redu je tzv. GraÄ‘anski odgoj, jer tako želi Najnesposobniji (i to dvodimenzionalno najnesposobniji; vertikalno, jer je najloÅ¡iji resorni ministar u proteklih pola stoljeća, ali i horizontalno, jer je – u oÅ¡troj konkurenciji – najslabija karika slabaÅ¡ne vlade).
Ideologizirani pristup koji (u slobodnoj interpretaciji formulacije nedavno preminuloga nobelovca) ne rjeÅ¡ava realne, nego samozadane probleme, dvostruko Å¡teti druÅ¡tvu. Jer, državni se aparat ne bavi svojim poslom, ne pomaže u faktiÄkim teÅ¡koćama Å¡kola, ali, istovremeno, izmiÅ¡lja probleme koji konzumiraju enormne koliÄine druÅ¡tvene energije i vremena (da se o novcu i ne govori). Svoj pristup ministar, dakako, smatra općeopravdanim (jer samoga sebe oÄito drži emanacijom druÅ¡tvene općosti), pa legitimaciju novog mezimca izvodi iz trećega Älanka Ustava, s veoma jasnim konsekvencijama: „ Navedeni je citat iz Ustava najbolja definicija GraÄ‘anskog odgoja i svi koji idu protiv toga idu protiv hrvatske države i Ustava”.
I u Šuvarovo doba formulacije su bile blaže
Dictum je posve klasiÄne naravi, da je Jovanović neÅ¡to bolje obrazovan moglo bi se povjerovati da slijedi V. I. Lenjina ili, barem, Carla Schmitta, ovako dostaje upozoriti na Äinjenicu da se sliÄan direktivni stav u ovome dijelu svijeta nije mogao Äuti od ranih Å¡ezdesetih. ÄŒak i u Å uvarovo doba uvoÄ‘enja Osnova marksizma i Teorije i prakse samoupravnog socijalizma formulacije su bile blaže („Potrebno je, meÄ‘utim, da se svi srednjoÅ¡kolci bez obzira za koje se zanimanje pripremaju, upoznaju s osnovama marksistiÄkog pogleda na prirodu i druÅ¡tvo i da se suoÄe s marksistiÄki formuliranim i izvoÄ‘enim spoznajama o osnovnim egzistencijalnim i humanistiÄkim problemima naÅ¡e epohe i suvremenosti“, „Osnove nastavnog plana i programa“, 1974.). Prije Äetrdeset godina pozivali su se na potrebu upoznavanja i suoÄavanja, danas se one koji bi, eventualno, dvojili denuncira kao neprijatelje ustavnoga poretka, pa, implicite, i hrvatske nacije kao takve.
OÄito Ministarstvo obrazovanja, znanosti i sporta smireno prebiva u dijakronosti – kada je rijeÄ o korpusu zvanome „graÄ‘anski odgoj“ to je posebice zbunjujuće. Jer, u iole pristojnim sredinama uobiÄajilo se je ovaj tip odgoja (ali i obrazovanja) vezivati ponajprije uz kritiÄnost kao osobinu koju valja razvijati kako bi mladi ljudi imali pretpostavke za graÄ‘ansko djelovanje (polazeći svagda od toga da je graÄ‘anin u osnovi svagda – aktivist). U NjemaÄkoj se, primjerice, Äesto koristi Adornova formulacija – iz njegova zadnjeg iskaza u radijskoj diskusiji s Helmutom Beckerom – o odgoju za punoljetnost, a obrazovna je politika takve teze formulirala u glasovitome Münchenskom manifestu iz 1997. U Velikoj Britaniji (Citizenship education in England 2001-2010: young people’s practices and prospects for the future: the eighth and final report from the Citizenship Education Longitudinal Study) temeljnom se vrijednošću ovakva odgoja/obrazovanja smatra „druÅ¡tvena i moralna odgovornost“.
Ustavna definicija Građanskog odgoja!?
U Hrvatskoj se (metodiÄki sliÄno nekadaÅ¡njoj nastavi OM i TIPSS-a) naprosto polazi od ustavnoga Älanka koji „definira“ (!?) GraÄ‘anski odgoj. Nekada su nastavu zasnivali na tvrdnji da „superiornost sistema socijalistiÄkog samoupravljanja uvjerljivo dokazuje Ustav SFRJ“, danas se pak, skraćeno, polazi od Äl. 3. E da bi to, barem naÄelno, bilo smisleno, moralo bi biti moguće:
– da je GraÄ‘anski odgoj svojevrsna inaÄica nastave iz Ustavnoga prava;
– ili: da se pretpostavlja kako Äl. 3 Ustava doista pokriva ono bitno Å¡to je potrebno za graÄ‘anski odgoj mladih ljudi.
Odgoj koji u osnovi poÄiva na recikliranju vrijednosti ima, znano je, mnogo ograniÄenja – ponajprije u tomu Å¡to promaÅ¡uje realnost, a odgoj koji nije vezan uz realnost, nego uz fikcije (pa makar one bile i korisne, kako je to Marx znao reći), ostaje fiktivnim odgojem – toÄnije odgojem za fiktivne graÄ‘ane. Fikcije su korisne na razne (metodiÄke i ine) naÄine, no zasigurno su Å¡tetne kada ih njihovi producenti poÄnu smatrati odveć ozbiljnima i pobrkaju ih s realnošću. JoÅ¡ je gore kada se titularu (makar i resorne) moći vlastiti fantazmi (objavljeni na web stranici ministarstva, naravno) poÄnu priviÄ‘ati u po bijela dana.
Njegovim vlastitim rijeÄima reÄeno: „Rezultati istraživanja provedenog meÄ‘u uÄenicima Äetvrtog razreda i viÅ¡ih razreda osnovne Å¡kole te prvoga i drugog razreda srednje Å¡kole s kojima se u 12 Å¡kola eksperimentalno provodio program graÄ‘anskog odgoja pokazali su da je nastava GraÄ‘anskog odgoja i obrazovanja poÄela mijenjati Å¡kolu u smjeru demokratske zajednice odluÄivanja“. Trebalo bi u to uvjeriti one koji u tima Å¡kolama rade, ili ih pohaÄ‘aju – u meÄ‘uvremenu odluke Ministarstva pokazuju sve prije no podrÅ¡ku „demokratskim zajednicama odluÄivanja“ (od prisilnoga profesionaliziranja ravnatelja, preko nametanja programa, do dezavuiranja odluka Å¡kolskih odbora). Å to se pak uÄenika/ca tiÄe, u najmanju ruku je oÄito da kurikularna histerija (koja je, doduÅ¡e, dobrim dijelom uvezena, ali je u Hrvatskoj dodatno primitivizirana) dodatno smanjuje prostor odluÄivanja svih sudionika obrazovnoga procesa u onome Å¡to bitno – oblikovanju samoga procesa.
Dvostruki autoritarni pritisak
Prosvjetne vlasti, dakle, nareÄ‘uju Å¡kolama da provedu graÄ‘anski odgoj i time „korisnik(c)e“ izlažu dvostrukome autoritarnom pritisku – nastavnik(c)a i Å¡kolske stege (Å¡to se stoljećima jedva mijenja), te državnih organa. Moguće je da to inicijatori ovoga „plana i programa“ vide u dijalektiÄkome obzoru – uzmu li se dva autoritarna pritiska kao teza i antiteza, slobodna bi, kritiÄki orijentirana, rijeÄju: zrela osoba autonomne graÄ‘anske orijentacije morala biti „ishodom uÄenja“. U zbilji, autoritarnost je samo osnažuje – s jedne strane, kako je pokazano, neodgovorni rekurs na (nikako demokracijom prožete) sedamdesete, s druge, pak, ponosno ukazivanje na to da se radi o nasljeÄ‘u „posljednjih 18 godina“.
Ako danaÅ¡nja vlast nastavlja koncept odgajanja graÄ‘ana zaÄet 1996., valja se doista zapitati Å¡to je taj koncept mogao znaÄiti u vrijeme u kojemu su prava (svih vrsta) manjina bila sustavno gažena, a malobrojni/e koji su se usuÄ‘ivali reći neÅ¡to o „naÅ¡im“ zloÄinima bili s apetitom druÅ¡tveno stigmatizirani. Žalostan je dokument toga razdoblja knjižuljak objavljen pod naslovom „Nacionalni program odgoja i obrazovanja za ljudska prava“, koji je 1999. objavio – Äudna li Äuda – Ured za odnose s javnošću Vlade republike Hrvatske. Na kraju frazama prepunjenoga Predgovora ponosno se utvrÄ‘uje da „Republika Hrvatska svojim sustavnim pristupom pitanjima ljudskih prava…želi pridonijeti uspostavi mira u svijetu, razvoju demokracije i svim pozitivnim stremljenjima naprednog dijela ÄovjeÄanstva, te potpunoj stabilizaciji stanja na vlastitim prostorima“ (str. 12). Dobro je poznato kako je tadaÅ¡nji „sustavni pristup pitanjima ljudskih prava“ pridonio „potpunoj stabilizaciji“; uz tisuće primjera pojedinaÄnih maltretiranja (pa i ubojstava) bjelodano pokazuju rezultati popisa puÄanstva, od 2001. na dalje.
Nacionalni je odbor za obrazovanje o ljudskim pravima – Äiji je popis Älanova dodan ediciji – obuhvaćao i desetak pripadnika TuÄ‘manove nomenklature (ukljuÄujući pomoćnika ministra unutarnjih poslova), a popis literature – Å¡to je mnogo važnije – velik broj teologijskih (posebice popularno-teologijskih) knjiga (ukljuÄujući i one koje danas viÅ¡e ni dio crkvenih ljudi ne bi rado rabio), filozofijsku literaturu izabranu s brda s dola (uglavnom bez ijedne od bitnih filozofijskih knjiga o ljudskim pravima, ali zato s Nietzscheovim sabranim djelima na njemaÄkome i Sutlićevom „Bit i suvremenost“).
U zbivanjima koja su u Hrvatskoj uslijedila 2000. Äinilo se je pomalo nezgodnim prelaziti iz jednoga u drugi vladajući aparat, pa je u meÄ‘uvremenu – na tragu istoga, pogreÅ¡nog (zapravo režimlijskog) koncepta – objavljen Interdisciplinarni rjeÄnik obrazovanja za ljudska prava i demokraciju (u izdanju Hrvatskoga povjerenstva za UNESCO).
Tamo je ranije implicirani (a kasnije sažeti) kategorijalni galimatijas doÅ¡ao do punoga izražaja. Primjerice, liberalni je pojam države interpretiran kratko i pogreÅ¡no tezom da je njezina funkcija „u pravnom jamstvu pravednih odnosa na tržiÅ¡tu (laissez faire)“, kljuÄna odrednica definira ljudska prava kao „skup naÄelnih stavova“, a „budući da pripadaju svim ljudima, ljudska prava treba promatrati i kao privilegij“. Kao izvore ljudskih prava autori, nadalje, navode niz dokumenata OUN i drugih meÄ‘udržavnih foruma, te „Deset zapovijedi Božjih“ (o prirodnome pravu nema, kao ni na drugim mjestima koja bi to logiÄki zahtijevala, ni rijeÄi), pravna je država posve promaÅ¡eno definirana kao „demokratski ureÄ‘ena parlamentarna država“, demokracija razumljena kao neÅ¡to bezobalno Å¡to „od vremena graÄ‘anske revolucije ne predstavlja viÅ¡e jedno od mogućih državnih ureÄ‘enja, nego općenito prihvaćeni politiÄki poredak“ (bilo bi interesantno reći svojevremeno to brojnim podanicima totalitarnih režima), konaÄno: termini obveza i dužnost uopće se ne pojavljuju kao odrednice. Kao da je moguće govoriti o pravima a da se istovremeno ne uzima u obzir i time stvorena obveza, itd.
Nepovjerenje spram kritiÄki nastrojenih graÄ‘ana
No ovaj je – meÄ‘unarodno sponzorirani – uradak, kvaliteti unatoÄ, omogućio konceptualni prijelaz na služenje posttuÄ‘manskim strukturama, pa se – vjerojatno, kao i obiÄno, ne znajući Å¡to radi – danaÅ¡nji pak ministar svaÄ‘a s predstavnicima vjerskih udruga u ime programa koji je, izvorno, bio – do neukusa – prožet ulizivanjem RimokatoliÄkoj crkvi, znakovitim za devedesete. Ono Å¡to je, uvijek iznova, zajedniÄko objema stranama jest baÅ¡ autoritarnost, upravo nepovjerenje spram (kritiÄki nastrojenih) graÄ‘ana – i zato, svim povrÅ¡inskim svaÄ‘ama unatoÄ â€“ ipak djeluju ruku pod ruku (svaka sa svojom pastvom). A to Å¡to se Najnesposobniji i opet zaletio i nije neobiÄno, ionako će posljedice trpjeti „samo“ Å¡kole.
Koliko kritiÄnost nedostaje u sadaÅ¡njem Å¡kolskome sustavu bjelodano pokazuje kurikulum GraÄ‘anskoga odgoja i obrazovanja. Neukost njegovih autori(c)a kada je o teorijskim pretpostavkama teme rijeÄ trebala bi (premda nije) biti temom rasprave politologa, sociologa, itd. Ovdje je pak bitno to da se program žalosno bazira na fantazijama umjesto na realnosti. Recimo, uÄenici/e I.-IV. razreda trebali bi svladati „koncept aktivnoga i odgovornoga, odnosno demokratskog graÄ‘anstva kad u raspravama zastupaju demokratske vrijednosti; kad u odnosima s drugim uÄenicima ustrajavaju na dostojanstvu osobe, ravnopravnosti, pravdi i nenasilju“. To je potpuno besmisleno, barem ukoliko se navedeni pojmovi razumiju ozbiljno, a ne kao puke fraze.
No, joÅ¡ je opasniji drugi od „ishoda“ oÄekivanih za poletarce: „razumijevanje vrijednosti i naÄela na kojima se uspostavlja i razvija razred, Å¡kola i lokalna zajednica kao demokratske zajednice“. Jer, dok prvi navod upućuje na nepoznavanje pojmova koje bi se natovarilo klincima na leÄ‘a, ovaj drugi pokazuje da autori pojma nemaju o Å¡koli, ili hotimice skrivaju realnost u programu koji se bazira na ustavu, zakonima, deklaracijama, ovlastima pravobraniteljica, itd., kao da to doista odgovara druÅ¡tvenoj zbilji. Mnogo prije ovih dokumenata, pa i nasuprot njima, odgoj za graÄ‘anstvo, a ne za podanike autoriteta, zapoÄinjem pogledom oko sebe, pa kroz prozor. Svaki takav pogled pokazat će i najmlaÄ‘ima da ni razred niti Å¡kola posve sigurno nisu „demokratske zajednice“. PouÄavati „razumijevanju vrijednosti“ (pa makar i ustavnih), koje stvarnost danomice demantira, znaÄi vući djecu za nos, a ne odgajati ih. Ne treba se stoga Äuditi ako uÄeniÄka reakcija – uz svesrdnu pomoć brojnih autoritarnih ili bezvoljnih roditelja – bude pasivnost, nasilje, ili, barem, nepristojno ponaÅ¡anje.
MrtvoroÄ‘eni projekt koji jamÄi neuspjeh
Ovaj je – unaprijed je, na žalost, moguće ustvrditi: prema naslovnoj intenciji mrtvoroÄ‘eni – projekt nametnut na naÄin koji, za razliku od mnogih drugih, jamÄi neuspjeh: apolitiÄno. U njemu se, naime, (zapravo ciniÄki) pretpostavlja da uÄenici/e od I.-IV. razreda osnovne Å¡kole moraju biti u stanju razumjeti „vezu izmeÄ‘u kulture i identiteta, kao i razliku izmeÄ‘u pojedinaÄnog i grupnog identiteta“, te znati „odrediti znaÄajke svog identiteta“. Ni viÅ¡e niti manje! Istovremeno, meÄ‘utim, taj bi odgoj (i obrazovanje) trebao poÄivati na preuzetnome teoretiziranju (ionako karakteristiÄnome za amatere na tom podruÄju), ustavno-pravnim tekstovima i klasicima politiÄkoga miÅ¡ljenja (u neukoj verziji autora programa), no bez ikakve kritiÄke nadgradnje u – realnim – odnosima svakodnevice. A o tomu se, u svakome ozbiljnom pokuÅ¡aju, mora(lo) raditi.
DrukÄije reÄeno, sustav koji bi htio nametnuti žalosno invalidnu politiÄku naobrazbu, Å¡kolu i dalje drži ustanovom koja bi trebala vegetirati pod staklenim zvonom, u kojoj se, doduÅ¡e, psuje na veliko, ali politiziranje nije dopuÅ¡teno, u kojoj se vjeronauÄava, ali se pitanje o tomu ima li boga smatra nedopuÅ¡tenim, u kojoj se o bogatstvu (roditelja) neprestance razgovara na hodnicima, ali nikada u razredu, u kojoj se zna koji od roditelja smije parkirati nepropisno, ali se o privilegijama ne govori, itd. Ispada tako da bi klince u nižim razredima trebalo bombardirati (neÅ¡to modificiranim) kategorijalnim aparatom teorija identiteta, ali o Referendumu i Zdravstvenome odgoju principijelno ne treba govoriti „pred djecom“!?
U pozadini je ovakva – u osnovi stoljetnoga – stajaliÅ¡ta uvjerenje da socijalne sukobe treba po svaku cijenu držati izvan Å¡kole (ili: Å¡kolu izvan njih), jer Å¡kola odgaja mlade – u laboratorijskim uvjetima valjda. A sukobi su sastavni dio svake druÅ¡tvenosti, lijepljenjem slike jedinstva „naÅ¡em druÅ¡tvu“ ne mijenja se, naravno, njegova bit, ali se nauÄava na totalitarnome tragu. Jer, u osnovi je svakoga totalitarnog projekta sustavno nijekanje svih protuslovlja i, posebice, sukoba u druÅ¡tvu, tj. negacija druÅ¡tva kakvo jest (e da bi ga progutala totalitarno ustrojena zajednica).
S jedne se strane time želi zaÅ¡tititi presumpcija objektivnosti obrazovnoga sustava, a, s druge, onemogućiti spoznaju svjetonazorskih, ideologijskih, pa i politiÄkih pukotina u pretpostavljenoj homogenosti nastavniÄkoga tijela. Sve Å¡to se postiže takvom igrom skrivaÄa jest da se politiÄke i srodne teme nužno smjeÅ¡taju u zonu traÄa. NaÅ¡a je rijeÄ za to: o-govaranje, tj. (izvanjsko) govorenje o neÄemu u Äemu govornik ne sudjeluje. BaÅ¡ na to, na izvanjsko ogovaranje, Å¡kola, eto, svodi svaku, pa i najplemenitiju politiÄku aktivnost (a ima i takvih…).
PogreÅ¡no tumaÄenje ljudskih prava
Nije stoga Äudo da ni velike politiÄke promjene proteklih desetljeća nisu izmijenile „supstrat“ politiÄkoga života – (ogovaraÄka) pasivnost i dalje je nosiva znaÄajka hrvatskoga politiÄkog života (u onoj mjeri u kojoj se pritom o životu uopće i može smisleno govoriti). Od malih nogu ljudi kod kuće sluÅ¡aju o tomu da su politiÄari/ke lopovi bez savjesti, o tomu tko je sve od poznatih i nepoznatih nastradao zbog politiÄkih razloga, i sl. U Å¡koli pak o tomu ne Äuju niÅ¡ta ili (za sada srećom joÅ¡ u malome broju Å¡kola) loÅ¡e sastavke o tomu kako bi politika, država, demokracija, trebala izgledati – ali ni približno ne izgleda u zbilji.
Izvana Å¡koli, naravno, ne dolazi pomoć, no od države (pa ni od privatnika/ce) nije ni logiÄno oÄekivati podrÅ¡ku kada je o ljudskim pravima rijeÄ. Pokazuje to, naÄelno, već spominjani kurikulum graÄ‘anskoga odgoja i obrazovanja, koji, u slijedu već pokazanih teorijskih i politiÄkih nedostataka, posve nepromiÅ¡ljeno i pogreÅ¡no tumaÄi ljudska prava. U najgoroj tradiciji pravnoga pozitivizma (protiv kojega se moderno shvaćanje ljudskih prava i uspostavlja) već djecu (od I.-IV. razreda osnovne Å¡kole) nekritiÄki uvjeravaju da njihova prava (neupitno) Å¡tite „općeprihvaćena pravila i pravne norme“. LogiÄno je onda to Å¡to autori/ce programa smatraju bitnim da uÄenik/ca „zna Å¡to su pravila…da su najvažnija pravila kojima se ureÄ‘uju cjelokupni odnosi u Å¡koli sadržana u statutu Å¡kole“, itd. Umjesto ljudi koji bi znali koja su im prava i kako se za njih izboriti u sukobima (jer to je pravi problem kada je o pravima rijeÄ), od mladih se ljudi kani stvoriti starmale pravne Å¡trebere, koji se s perverznim apetitom probijaju praÅ¡umom (pod)zakonskih normi.
Nekako je posebice neugodno kada se – ne samo pojedina osoba, nego, dapaÄe, Äitav sustav – naÄ‘e u situaciji u kojoj je uÄitelji/ca/ma posve oÄito prijeko potrebna pouka, kako se je to, opet jednom, dogodilo u domaćem obrazovnom konglomeratu. Posebice pak ako je pritom rijeÄ o (nespretnome) marketinÅ¡kom postupku (o tomu da marketingu baÅ¡ nije mjesto u javnome Å¡kolstvu vjerojatno viÅ¡e i nema smisla pripovijedati). U nakani dokazivanja potrebe za graÄ‘anskim obrazovanjem u Å¡kolama, skupina je „struÄnjaka“ i aktivista preuzela, naime, klasiÄan marketinÅ¡ki obrazac – proveli su anketu i onda se na prigodnome skupu iÅ¡ÄuÄ‘avali nad zateÄenim neznanjem uÄenik(c)a – sve kako bi postigli mobiliziranje javnosti za uvoÄ‘enje ovoga (žalosno ridikuloznog) programa u Å¡kole.
Naređivanje demokracije
Ozbiljno govoreći, graÄ‘ansko je obrazovanje nasuÅ¡no potrebno u svakoj demokratskoj zajednici – to je neÅ¡to Å¡to iole korektno ustrojena Å¡kola (i u danaÅ¡njoj institucijskoj izvedbi) može i mora dati. Drugo je pak pitanje može li Å¡kola „provoditi“ (kako se to Äesto, a pogreÅ¡no, formulira) i graÄ‘anski odgoj. Jer, u najmanju ruku, tomu je na putu fundamentalno autoritarni ustroj same Å¡kole – nareÄ‘ivati nekome (pod prijetnjom sankcija) da bude demokratski usmjeren ne zvuÄi, naime, baÅ¡ logiÄno.
Ove bi dvojbe mogle doći na red tek kada bi reÄeni koncept obrazovanja za „demokratsko graÄ‘anstvo“ imao smisla. Ali, „demokratsko graÄ‘anstvo“ je, za svakoga tko iÅ¡ta zna o tematici, puki – obrazovno nedopustivi – pleonazam; nema, naime, graÄ‘ana bez demokracije, niti demokracije bez graÄ‘ana. Naum je pak zasnovan „na funkcionalnom objedinjavanju odgoja, obrazovanja, izobrazbe, usavrÅ¡avanja i samouÄenja prema potrebama pojedinca, druÅ¡tvene zajednice i gospodarstva“ (nedostaje, izgleda, joÅ¡ samo: Amen!). Neki mislioci valjda tanano razlikuju obrazovanje i izobrazbu, ali nitko informiran o politiÄkoj teoriji ne rabi sintagmu „druÅ¡tvena zajednica“, jer su druÅ¡tvo i zajednica dva razliÄita i, Å¡toviÅ¡e, naÄelno sukobljena naÄina okupljanja individua. Å to pak u ovome kontekstu traži „gospodarstvo“ teÅ¡ko da je ikomu jasno.
Moguće je, eto, da su uvodne fraze tek nedomiÅ¡ljeno prepisane, ali sam upitnik zaoÅ¡trava problem; npr. jedno od kljuÄnih pitanja glasi: „Što je graÄ‘anin?“ Umjesto skandaliziranja nad (ne)znanjem koje je pokazano u odgovorima valja zapitati: zar je moguće da „eksperti“ ne znaju da korektna forma pitanja glasi: „Tko je graÄ‘anin?“ (radi se o Äovjeku kao subjektu i njegovim funkcijama, a ne o neÄemu Å¡to je pojedinaÄna funkcija sustava). ZaprepaÅ¡tenost time Å¡to Äetvrtina ispitanika misli da se graÄ‘anin bavi „brigom za osobne interese“ posljedica je toga Å¡to tvorci upitnika ne poznaju ni osnove liberalne politiÄke teorije (koja baÅ¡ to tvrdi), a bez koje je pojam graÄ‘anina teÅ¡ko objaÅ¡njiv (da se o Rousseauovu klasiÄnome razlikovanju bourgoeisa i citoyena i ne govori). UÄenici to, jamaÄno, ne trebaju znati, ali ispitivaÄi bi trebali (kako bi smisleno formulirali pitanja).
Što je važnije, kontrola ili izbor vlasti?
Posebnu je zabrinutost meÄ‘u promicateljima „novoga doba ljudskih prava i demokracije u Å¡kolama“ izazvalo to Å¡to „tek 14 posto uÄenika sedmih i osmih razreda zna da je najvažnija uloga graÄ‘ana u demokratskoj državi nadziranje djelovanja vlasti“. No, ta Äinjenica i nije toliko zabrinjavajuća – jer najvažnija uloga graÄ‘ana zapravo nije kontrola, nego izbor vlasti (odakle tek slijedi pravo graÄ‘ana da ju nadziru). DuÅ¡obrižnici su bili eÅ¡ofirani i time Å¡to je samo 39% uÄenika prepoznalo diktaturu u opisu: “Vlast je u zemlji u rukama jedne osobe koja vlada uz pomoć policije i tajnih službi. GraÄ‘ani potvrÄ‘uju svoju ljubav i vjernost voÄ‘i tako Å¡to pjevaju pjesme njemu u Äast”. No, to je paradigmatiÄan opis totalitarne vlasti, koja poÄiva na omasovljenjem induciranoj ljubavi spram VoÄ‘e, dok diktatura, zna se, poÄiva na strahu. Uz to, ni u totalitarnome, niti u diktatorskom poretku graÄ‘ana naprosto nema; postoje, logiÄno, tek podanici.
RijeÄju, oni koji su krivo odgovarali na krivo postavljena pitanja nisu nužno neznalice, ali sastavljaÄi (i interpreti) takvih pitanja to, vjerojatno, jesu. Na njihovu se Äelu ponovno naÅ¡ao ravnatelj Agencije za odgoj i obrazovanje, Vinko Filipović, koji je u nametanju neznanja otiÅ¡ao i korak dalje: ”Razina graÄ‘anskog odgoja i obrazovanja naÅ¡ih uÄenika ne može biti niÅ¡ta drugaÄija i bolja od razine u hrvatskom druÅ¡tvu koje zrcale.“ Uzme li se, za promjenu, ova njegova reÄenica ozbiljno u obzir, Äitav obrazovni sustav naprosto nema nikakva smisla i predstavlja obiÄno rasipanje novca, jer ako uÄenici/e nisu bolje obrazovani/e od druÅ¡tvenoga okoliÅ¡a, nego ga „zrcale“ (umjesto da „zrcale“ znanje u druÅ¡tvo), Å¡kole doista treba ukinuti (barem sa stajaliÅ¡ta vlasti i onih koji ljudska prava razumiju kao profitabilnu frazu). To bi, svakako, razveselilo mnoge uÄenik(c)e, a valjda i ministra Linića, pogotovo kad dolazi „iznutra“.
Ni to, možda, ne bi bilo bitno (osim uskome krugu ionako pretežito pasivnih struÄnjaka) da skup ovih sastavljaÄa i interpreta ne koincidira sa skupom uvoditelja reÄenoga programa u domaće Å¡kole. A to, na žalost, neće moći znaÄiti niÅ¡ta drugo do nastavljanje sadaÅ¡nje (nikako samo hrvatske) situacije malobrojnih koji vladaju zajednicom legitimirani nedovoljnim znanjem i aktivnošću većine (od sada i autoritarnim „graÄ‘anskim odgojem“ za pasivnost posebno pripravljene većine u novim naraÅ¡tajima). Odgoj za posluh davno je poznat; ako i nije Äudno, Å¡teta je Å¡to ga se u domaćim uvjetima i dalje nameće (i to pod krinkom „GraÄ‘anskoga odgoja“).