(Pešćanik) U opÅ¡irnome intrvjuu portalu Indeks.hr ministar obrazovanja Vedran Mornar izmeÄ‘u ostaloga je obrazlagao zbog Äega se sljedeće Å¡kolske godine famozni graÄ‘anski odgoj, usprkos najavama, ipak neće uvesti u nastavu kao samostalni predmet, već će on biti pouÄavan u formi „meÄ‘upredmetnog sadržaja“. Prema ministrovu pojaÅ¡njenju, „meÄ‘upredmetni sadržaj“ podrazumijeva da će teme koje spadaju u graÄ‘anski odgoj biti uklopljene u nastavu povijesti, zemljopisa, hrvatskoga jezika… ali i nekih manje oÄekivanih predmeta, poput likovnog ili glazbenog odgoja. Na primjer:
„Ako to uklopimo u glazbeni odgoj, i ako se otpjeva ‘Lijepa naÅ¡a domovino’ uz prikladno tumaÄenje, to je takoÄ‘er za mene dio graÄ‘anskog odgoja“, kaže ministar Mornar. „ZaÅ¡to baÅ¡ ‘Lijepa naÅ¡a domovino’?“ pita ga novinar. „Kao primjer domoljubnog teksta“, odgovara ministar.
ZaÅ¡to bi se domoljubni tekstovi „obraÄ‘ivali“ u sklopu graÄ‘anskoga odgoja, novinar ministra nije pitao. Stoga su i neke druge dileme ostale lebdjeti u zraku. Recimo: Da li bi za vrijeme pijevne analize „Lijepe naÅ¡e domovine“ uÄenici u znak poÅ¡tovanja trebali stajati na nogama? Bi li im nastavno lice k tome trebalo sugerirati da prislone dlanove na grudi? Da li bi uÄenici susjednoga razreda, koji rjeÅ¡avaju test iz matematike, takoÄ‘er morali ustati ako ih preplavi zvuk zbornog izuÄavanja „Lijepe naÅ¡e domovine“ u drugoj prostoriji? Å to ako se neki uÄenik entuzijastiÄki udubi u „primjer domoljubnog teksta“ i upita nastavno lice kako je moguće da „junaÄka zemlja mila“ za ministra ima sinju kukavicu? Ili da „stare slave djedovina“ u svojoj aktivi bilježi i tako neobiÄne fenomene kao Å¡to su konc-logori?
Koliko se iz razgovora dalo razumjeti, ministar Mornar joÅ¡ uvijek ima brojnih nedoumica oko sadržaja i izvedbe Å¡kolskoga programa, no nema ni najmanju dvojbu oko toga da domoljubnu izobrazbu valja smjestiti u graÄ‘anski odgoj, Å¡toviÅ¡e, da ona ima Äiniti samu njegovu okosnicu. Zato mu i jest pao na pamet upravo primjer edukativnog uÄinka nacionalne himne, jer pretpostavlja ritual koji oblikuje uÄeniÄke emocije, usmjeravajući Å¡kolski naraÅ¡taj ka prostoru gdje obiÄno ne stanuju razum i racionalna prosuÄ‘ivanja.
Priznajem da me, za razliku od ministra obrazovanja, dileme i dalje nesnosno opterećuju: ne razumijem zbog Äega bi patriotizam kao takav – ljubav prema svojoj zemlji, domovini, rodnoj grudi ili kako se već ti fantomi nazivaju – trebao biti stvar od nužno pozitivnog znaÄaja, i to u „graÄ‘anskome“ smislu, a kamoli njegovo prinudno uvježbavanje u sklopu obvezujućeg Å¡kolskog drila. ÄŒak i kad se naoružam najboljim (takoreći patriotskim) namjerama, te svjesno izostavim goleme materijalne, ljudske i duhovne Å¡tete koje su osvjedoÄeni patrioti nanijeli „Lijepoj naÅ¡oj domovini“, ne uspijevam dokuÄiti Å¡to bi to moglo biti pouÄavanje domoljublju izuzev programskog Å¡irenja laži o zemlji koju smo dužni voljeti.
Promatra li se iz tog rakursa, meÄ‘utim, problem graÄ‘anskoga odgoja je već rijeÅ¡en i ministar Mornar može biti miran. Njegov „meÄ‘upredmetni sadržaj“ godinama se intenzivno provodi, budući da su nastavni planovi gotovo svih predmeta, osobito povijesti i hrvatskoga jezika, do te mjere nakrcani plemenitom patriotskom graÄ‘om da sve prÅ¡ti od „primjera domoljubnih tekstova“, naime – mitova, laži i himniÄkih napjeva o zemlji koju po zadatku ljubimo. Doista, Äemu uvoditi graÄ‘anski odgoj kao poseban predmet ako su malodobni graÄ‘ani već kroz udžbenike povijesti nauÄili, primjerice, da „Oluja“ – koja je bila herojska oslobodilaÄka operacija – nije rezultirala etniÄkim Äišćenjem, ili da Hrvatska za vrijeme tzv. domovinskog rata nije poduzimala agresiju na Bosnu, držeći se saborske deklaracije usvojene sedam godina nakon Å¡to su hrvatske trupe okupirale dijelove BiH?
Vrijedi podsjetiti kako je ministar Mornar na sliÄan naÄin rijeÅ¡io i problem zdravstvenoga odgoja, najavivÅ¡i da će se oko „spornih dijelova“ nastavnog programa konzultirati s rukovodnim osobljem KatoliÄke crkve. Naime – Äemu gubiti vrijeme i kadrove na edukaciju uÄenika o razliÄitim aspektima spolnosti ukoliko je to gradivo već apsolvirano kroz nastavu vjeronauka? Na primjedbu novinara Indexa kako „u sekularnoj državi crkva ne bi smjela imati utjecaj na formiranje kurikuluma u javnim Å¡kolama“, ministar uzvraća: „Nisam baÅ¡ siguran da je to sasvim istina. Ako je crkvi neÅ¡to neprihvatljivo, zaÅ¡to na tome inzistirati?“
A kakav je ministrov stav o vjeronauku u Å¡koli? „Vjeronauk nam je obaveza koju moramo ispoÅ¡tovati zbog meÄ‘unarodnih ugovora. Ja ne bih bio taj koji će problematizirati meÄ‘unarodne ugovore.“ Tko bi bio pozvaniji od ministra u vladi da problematizira meÄ‘unarodne ugovore, novinar nije pitao. Ministar je tek samoinicijativno dodao kako vjeronauk nije obavezan Å¡kolski predmet, premda mu je savrÅ¡eno jasno da u stvarnosti nije tako i da – zbog općeg druÅ¡tvenog ugoÄ‘aja i lukavo naÅ¡timanog rasporeda Å¡kolskih sati – izbjegavanje religijske poduke u hrvatskim Å¡kolama predstavlja Äin graÄ‘anske hrabrosti, sliÄan odluci da se ne ustane prilikom intoniranja nacionalne himne.
Kao Å¡to redovitiji Äitatelji znaju, uopće nisam pobornik obavezne nastave graÄ‘anskog i zdravstvenog odgoja, dok god sadržaj te nastave dizajnira tendenciozna i nepristojna država, koja je posvećena odgoju graÄ‘ana po vlastitoj mjeri. Takav pedagoÅ¡ki napor može rezultirati samo svjetovnim vjeronaukom preko kojeg će se od malih nogu regrutirati idealni podanici vladajućeg poretka. Za razliku od svoga Å¡izofrenog prethodnika – koji je, nemajući petlje izbaciti crkveni vjeronauk iz svjetovnih Å¡kola, barem pokuÅ¡ao stvoriti neÅ¡to ideoloÅ¡kog nereda i unijeti „protutežu“ unutar obrazovnog procesa – ministar Mornar potpuno je ogolio namjere države i njenih socijaldemokratskih moderatora: najprije sklapanjem saveza s kaptolskim fundamentalistima, a zatim, možda joÅ¡ viÅ¡e, izjednaÄavanjem graÄ‘anskoga odgoja s promocijom domoljublja.
Zabave radi, mogli bismo retoriÄke poze pripadnika katoliÄke falange koji se protive zdravstvenome odgoju primijeniti na koncept graÄ‘anskoga odgoja kakvim ga vidi ministar Mornar i postaviti pitanje: Da li stimuliranje ljubavi prema svojoj zemlji spada u emotivnu i mentalnu izopaÄenost? Vodi li strašću ispunjeni odnos izmeÄ‘u graÄ‘anina i domovine ka protuprirodnome bludu? Je li rijeÄ o nastranosti koja se dade lijeÄiti ili o neÄemu „s Äime smo roÄ‘eni“?
Pretpostavljam da ministar Mornar ne razumije najbolje o Äemu se ovdje radi, poÅ¡to mu vjerojatno nije bliska ideja da bi patriotizam sam po sebi mogao biti kontroverzan, niti da ljubav prema domovini i ljubav prema istini u pravilu nisu kompatibilne. Å kole, uostalom, i ne trebaju biti mjesto Å¡irenja istine, nego mjesto za modeliranje graÄ‘ana poželjnog profila, prema oprobanom hrvatskom receptu: dobar graÄ‘anin je nadraženi graÄ‘anin. Zato mu se i predodžba graÄ‘anskoga odgoja u kojem Ä‘aÄki kolektiv „uz prikladno tumaÄenje“ usvaja „Lijepu naÅ¡u domovinu“ uÄinila zgodnom, barem se istinoljubivost neće isticati kao posebna graÄ‘anska vrlina, raÄuna ministar, jer Å¡to je drugo „junaÄka zemlja mila“ i „stare slave djedovina“ nego petparaÄka mitologija, dovoljno ofucana laž da već u formativnoj dobi osigura trijumf emocija nad razumom.
Ministra Mornara u svakom su sluÄaju zadesile nevolje, jer ne samo Å¡to mora zajamÄiti obrazovnu potporu vladavini laži, nego ju je dužan i osobno reprezentirati – kao netko tko brine da hrvatski uÄenici postanu seksualno prosvijećeni po diktatu konzervativnog klera i kao netko tko vodi raÄuna o tome da se konzumacija graÄ‘anskih znanja i vjeÅ¡tina osigura upijanjem opjevanih neistina. Možda bi sve to lakÅ¡e rijeÅ¡io da u onaj „meÄ‘upredmetni sadržaj“ uvali i graÄ‘anski i zdravstveni odgoj, kao istu nastavnu jedinicu, koja se može jednostavno zvati hrvatski odgoj ili – egzaktnije – odgoj Hrvata.
Da se mene pita, lekcija broj jedan bi glasila: Prije nego se upustite u ljubavni odnos s domovinom, poželjno je navući prezervativ.